Livet med hund

Direktlänk till inlägg 23 april 2011

Pappatrubbel

Av Susanna - 23 april 2011 23:46

Då har man överlevt en grillkväll med pappa och hans syster.

Även min ena syster och hennes kille var där, så även min ena lillebror.


Anledningen till att jag skrev "överlevde" är för att min pappa är väääldigt anti Schäfer.

"Farligaste hunden på jorden, vad gör du om den biter dig??"

"Jag vet många schäfrar i finland som dödat sina ägare"

"Schäfer är den mest opålitligaste hund på jorden, de är precis som vargar"

"Schäfrar borde förbjudas, iallafall som familjehund"

"AKTA DIG!! Nu kommer han (ikaross) springandes mot dig med munnen öppen"

"Håll koll på hundfan, tänk om han biter ungen"

(fick senare besök av ett par vänner till pappa med en son på 21 månader som var väldigt intresserad av Ikaross)


Gaah.. Han lever kvar på 70talet då de ännu inte var så vanliga som familjehundar.

Han fattar inte att hunden blir så som man behandlar den.

Att de i finland har lite annan syn på hundar, schäfer är inte så jättevanligt heller.

Och det där med att han kom springandes med munnen öppen.

Enkelt, han ville ha sin boll som jag hade i händerna.

Ikaross är dessutom väldigt barnkär, ungen trillade vid ett tillfälle och började stortjuta, Ikaross tittade lite ledsamt på honom med huvudet på sne.

Som om han förstod att han fick ont.


Tror inte att jag någonsin kommer att få pappa att förstå att Schäfer är en otroligt trevlig hund, inte minst familjehund, om man hanterar dem rätt dvs.


Måste även tillägga att familjen med ungen, har en amstaff.

Men den är det inget fel på.

"den är så snäll så, skulle aldrig få för sig att göra något, det vet jag"


Men herregud. Man kan ALDRIG vara 110% säker på någon.

ALDRIG, varken djur eller människor. 

Även om djur för det mesta inte väljer att skada människor såvida de blir hotade eller tvingade till det.


Nog om det. Blir bara irriterad över att pappa inte fattar.

Tillochmed en liten chichaua (stavning?) kan bli farlig i fel händer.

Kanske inte gör så stor skada på vuxna människor, men på små barn..

Nämnde det till pappa, han bara skrattade. Suck!


Aja, dags att sova snart, upp tidigt och städa imorgon.

Ikaross ska få sig en riktig vilodag imorgon, ser hur benen värker på honom trots att han försöker att inte bry sig om det.

 
 
Maria

Maria

24 april 2011 11:13

Men herregud... schäfer anses väl mer eller mindre vara en familjehund..! Med rätt motion, sysselsatt hjärna och - som du skriver - rätt behandling helt enkelt, så blir ju en schäfer helt underbar! Undrar vad din pappa tycker är "bra hundraser"...?
En liten chi-blahablahastavning (för enkelhetens skull brukar jag kalla dem för "råttor".. de är ju så små...) skulle inte jag vilja ha hängandes i halsen så att blodet sprutade! En storpudel - anses de vara "ofarliga" av din pappa..? Pimpinetta som de är... eller en Afganhund.... Terrier är ju kända för att aldrig ge sig, taxar är kända för att vara envisa... osv. Men folk KÖPER ju de här raserna, och då måste det ju vara så att hunden blir som fostrar den. Inte bara en "rastyp".
Min ridlärare har en rottis - världens sötaste och gladaste tjej! Hon är ju stark, så det måste man ju tänka på, men hon skulle aldrig skada någon. Som du skriver kan man ju inte vara 110%, men du förstår säkert vad jag menar med "aldrig". Den där rottisdamen är så gosig. Brukar sätta mig på huk och då springer hon och hämtar en av sina älskade bollar och rusar mot mig. Lämnar bollen och står och stirrar på dem som att hon kan få den att kastas iväg med blotta blicken. Och när jag kastar den så blir hon SJÄLAGLAD! Hon är så rolig, för ridläraren har lärt henne en del tricks, och ett av dem är "farlig hund". Då morrar hon och försöker se ut som att hon ska gå till anfall.. men hon är så himla glad att svansen viftar så pass så hon kan inte sitta still! Har sagt till ridläraren att det inte finns en endaste människa som skulle tro på att det var en "farlig hund" som satt där, för hon är alldeles för glad och vill vara till lags.
Jag skulle kunna tänka mig att ha en schäfer, rottis, eller annan "stor" hund, men man måste ju tänka på vad som passar sin livsstil. Innan jag läste på ordenligt om raserna så ville jag ha en amerikansk cockerspaniel. Tycker att de är så otroligt vackra och man får pyssla med pälsen mycket (som med Tilda ;) ), men efter att ha läst att det är vanligt för rasen att ha epilepsi så har jag lagt ner den tanken. Jag som inte klarar att se hundar lida.. tänk att få syn på sin älskade hund ligga och krampa... jag skulle DÖ....
Just nu lutar det åt en Lhasa apso eller korsning Lhasa och något annat. Dock INTE shih tzu.. tycker att de ser lite sura ut ;)

KRAM!

http://quovadis.bloggplatsen.se

Susanna

24 april 2011 12:40

Mjo min pappa är rätt korkad.
Han fullkomligt älskade Powell, den amerikanska cockerspanieln jag hade för drygt 1 månad sen.
Men det var ju en "snäll" hund.
NEJ DET VAR HAN INTE!
Absolut ingen pli på den hunden, bortskämd, kunde inte inkallning trots att han var 3 år.
Smet, skällde och ylade.

Ikaross gör inget sådant, iallafall så länge ingen utlänning är i närheten.
(skäller och morrar)

Rottweiler är verkligen en trevlig ras, finns flera här där vi bor, en tjej som bor ett par "hus" bort, fick för tre veckor sedan, 12 rottweiler valpar, herregud så söta!
Jag var lite småängslig för rottweilers tidigare men efter att ha flyttat hit så har jag träffat så många trevliga individer att man bara inte kan vara rädd för dem.
Jag föredrar ju större hundar, de är inte lika bjäbbiga som mindre raser.
Min faster som vi var på besök hos igår hade tre hundar tidigare, 2 irländska röda settrar och en gordonsetter. Riktiga snobbar allihopa, de var nämligen championtitlade inom utställningsvärlden. (min faster är supermega snobb och endast det bästa duger)
Gordonsettern hade epilepsi, ingen vacker syn när han fick sina anfall.
Tur i oturen att de inte kom så ofta.

Lhasa apso, är en trevlig ras, har en syssling som föder upp sådana.
Baloo är min favorit, sådär härligt vetefärgad.
Var nära på att få bli fodervärd åt han men då bodde jag hemma och då sa mamma nej. *suck*

Massa kramar till dig

 
Alexandra

Alexandra

25 april 2011 21:24

Humm... de dära orden känns igen! Fick höra massa sånt innan jag skaffa min rottis, och även nu när jag har honom. -.-" Så tröttsamt...

http://alexandrajansson.webblogg.se

Susanna

25 april 2011 21:57

Så fruktansvärt tråkigt med alla dessa fördomar :(

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanna - 17 april 2014 22:51

Det sas att gamla Ikaross var hundagressiv och aldrig skulle fungera med andra hundar. Motbeviset har ni här nedan. ...

Av Susanna - 31 mars 2014 16:01


Det har gått lång tid sedan jag senast uppdaterade här. Tanken var väl att börja skriva på blogger istället men det blev aldrig av. Mycket har hänt i livet sedan sist. Största förändringarna är väl det att jag och Mattias inte längre är sambos....

Av Susanna - 24 maj 2011 21:14

Ikaross med sitt töntskall      

Av Susanna - 17 maj 2011 20:17


Ojdå, en vecka har gått sedan sista inlägget.  Men vad gör man när man inte har något att uppdatera om? Är inte Ikaross skadad så är jag det. Jobbigt. Denna gång är det jag som skadat foten, kan knappt gå.  Ikaross mår prima, så skönt.    ...

Av Susanna - 9 maj 2011 14:02

Inte uppdaterats så flitigt de senaste dagarna då jag haft världens migrän.  Ikaross har ju självklart varit ute, dock endast på kortare promenader då jag inte orkat mera.  Men nu så, är det på bättringsvägen igen. Var precis ute på fältet med Ik...

Ovido - Quiz & Flashcards